Leo Club Program

Home O ruchu Lions i Leo Leo Club Program

Historia programu

Początki

Historia programu Leo rozpoczyna się w Abington High School w Pensylwanii (USA). Uczący w tej szkole trener koszykówki, a także członek Glenside, Pennsylvania Lion Club Jim Graver chciał założyć klub wolontariatu dla licealistów. Jednak w Lions International nie było wtedy programu, który umożliwiłby młodzieży zaangażowanie się w działalność organizacji.

Pomysł Gravera i Ernsta

Gravera i jego kolegi Williama Ernsta, z którym Graver chciał działać dla młodzieży, to nie zraziło. Jak Ernst powiedział w wywiadzie dla “The Evening Bulletin”, The Kiwanians mają “Key Clubs”, Rotarianie “Wheel Club” (teraz “Interact Club”), co oznaczało, że Lioni też powinni mieć swój. Tak więc Graver i Ernst poprosili Lionów o pomoc. Ci, bez wahania, stwierdzili, że pomysł był świetny i chętnie pomogą.

Pierwszy klub Leo

Jak później mówił Ernst “potrzebowaliśmy grupy dzieciaków, które pozwoliłyby nam zacząć. Zdecydowaliśmy się więc przekonać syna Jima do przyprowadzenia na pierwsze spotkanie jego drużyny koszykówki. I tak właśnie wszystko się zaczęło”. 35 nastolatków utworzyło pierwszy na świecie Leo Club o nazwie the Abington High School Leo Club.

Początki działalności

To właśnie młodzież z tego klubu wymyśliła akronim Leo - Leadership - Przywództwo, Equality - Równość (później zmienione na Experience – Doświadczenie) i Opportunity - możliwość, szansa. Grupa ta wybrała kolory kasztanowy i złoty na barwy Leo Clubu. Co ciekawe, wybór padł właśnie na nie, jako że były one kolorami ich szkoły.

Rosnąca popularność inicjatywy

W roku 1964 utworzonych było już 27 klubów Leo w Pensylwanii i jeden w Nowym Jorku. Trzy lata później zarząd Lions Clubs International zdecydował się ogłosić Program Leo Club jako oficjalny program organizacji. Stał się on dostępny dla kobiet i mężczyzn, a jego niezmiennym celem stało się “dostarczanie młodzieży z całego świata możliwości do rozwoju i wkładu w działalność, indywidualnie i grupowo, jako odpowiedzialni członkowie lokalnej, narodowej i międzynarodowej społeczności”.

Leo Club dziś

W obecnej chwili, Program Leo Club niesamowicie szybko się rozwija - szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Działalność dla społeczeństwa pozostaje najważniejszym elementem programu. Podobnie jak Lioni, Leosie pomagają w ludziom potrzebie i obserwują pozytywne rezultaty ich pracy.

Cele Programu Leo

Zapewnienie młodzieży z całego świata możliwości do rozwoju i wkładu w działalność, indywidualnie i grupowo, jako odpowiedzialni członkowie lokalnej, narodowej i międzynarodowej społeczności.
Jednoczenie członków w przyjaźni, społeczności i wzajemnym zrozumieniu.
Promowanie działalności o charakterze charytatywnym wśród młodzieży. Ta działalność ma za zadanie rozwijać indywidualne cechy przywództwa, dawać cenne doświadczenie i możliwości.

Leo na świecie w liczbach

7200+

klubów Leo na świecie.

130000+

aktywnie działających Leosiów.

20395

projektów Leo ukończonych w zeszłym roku.
alfa i omega

Struktura klubów

Wyodrębnia się dwa rodzaje klubów – kluby alfa i omega. Jedyną różniącą je rzeczą jest wiek członków – w klubie alfa zazwyczaj będą osoby od 12 do 18 roku życia podczas gdy w klubie omega członkowie mają od 18 do 30 lat.

W klubach możemy wyróżnić trzy typy zaangażowania: zarząd, członek i kandydat. Zarząd składa się z prezydenta, wiceprezydenta, sekretarza i skarbnika, o których więcej informacji znajduje się w rozdziale 5. Zarząd klubu jest wybierany co roku późną wiosną. Zasadnicza różnica pomiędzy członkiem a kandydatem jest taka, iż członek ma już za sobą okres kandydatury, może głosować w wyborach klubowych oraz zazwyczaj jest w klubie co
najmniej kilka miesięcy, podczas gdy kandydat nie dostał jeszcze uprawnień członkowskich oraz jest w klubie relatywnie krótko.

Leosie organizują przeróżne akcje charytatywne, których charakter zależy w pełni od klubu. Zgromadzają się oni na spotkaniach, które zazwyczaj mają miejsce raz w miesiącu.

Rozwój klubu

Rekrutacja nowych członków

Proces rekrutacji nowych członków jest zależny całkowicie od klubu i może przybrać różną formę. Jest on jednak niezwykle ważny - aby klub przetrwał, potrzeba nowych członków, którzy będą go prowadzili w przyszłości jak i będą “powiewem świeżości” - przyniosą nowe pomysły i perspektywy. Jako Zarząd Leo Polska stworzyliśmy Poradnik Promocji Klubów, w którym dokładnie opisana jest proponowana przez nas strategia pozyskiwania nowych członków. Rekomendujemy przejrzenie go (jest dostępny na dysku), może być bardzo wartościową publikacją w sytuacji rekrutacji kandydatów.